پاسخ چند سوال شرعی متداول در خصوص آبزیان

09 ارديبهشت 1394, ارسال شده توسط: saeedseery

خوردن آبزیان و یا بحث پرورش آنها در هر دین و آیینی شرایط مخصوص و حکم شرعی خود را دارند.در این میان سوالات متداولی نیز در میان مردم رواج دارد که بسیاری نیز پاسخ شرعی دقیق آنها را نمی دانند.مانند بحث مربوط به پرورش حیواناتی خاص.تعدادی از این سوالات را همراه با پاسخ علمای اسلام آماده نموده ایم. وت پارس شما را به ادامه مطلب دعوت می کند.

قابل ذکر است که تمامی مواردی یاد شده اعم از سوالات و پاسخ های ذکر شده از سایت شخصی علما و مراجع استخراج شده است.شما نیز اگر در خصوص مورد خاصی مربوط به حوزه دامپزشکی و علوم حیوانات ،  سوالی شرعی دارید برای ما ارسال نمایید تا پاسخ آن را دریافت نمایید.حال به چند سوال متداول در خصوص مصرف و پرورش آبزیان را با هم مرور می نماییم.

- حکم پرورش قورباغه و جلبک

پرورش قورباغه و جلبک و فروش آن به غیر مسلمانان چه حکمی دارد؟ (در خصوص پرورش قورباغه اینجا را مطالعه نمایید)

دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): فی نفسه اشکال ندارد ولی فروش آنها برای استفاده های غذایی انسان، جایز نیست هرچند خریدار خوردن آن را حلال بداند.
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): اشکال ندارد.
دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی): خرید و فروش قورباغه ولو به غیر مسلمان برای خوردن جایز نیست ولی جلبک ظاهراً اشکالی ندارد. و الله العالم.
1. پرورش و فروش جلبک در جایی که ارزش و مالیت عقلایی داشته باشد - مانند فرض سؤال - اشکال شرعی ندارد.
2. پرورش قورباغه ذاتاً حلال است، مگر این که مضر به حال محیط زیست باشد یا عنوان و نوع دیگری مانند اسراف بر آن صدق کند.
3. فروش قورباغه زنده اگر دارای منفعت حلال قابل اعتنای عقلایی باشد و آن را از نظر عقلا دارای مالیت و ارزش نماید، بلااشکال است. و لو خریدار آن را برای غرض حرام مانند اکل و خوردن، خریداری نماید.
4. اگر قورباغه زنده فاقد منفعت حلال قابل اعتنای عقلایی باشد، فروش آن به کسانی که خوردن آن را حلال می دانند، جایز می باشد.
5. فروش قورباغه غیر زنده در صورتی که دارای منعفت حلال قابل اعتنای عقلایی باشد به کسانی که خوردن آن را حلال می دانند، جایز است و به غیر آنها علی الاقوی جایز می باشد، هر چند احتیاط در ترک آن است.
6. فروش قورباغه غیر زنده در صورتی که فاقد منفعت حلال قابل اعتنای عقلایی باشد فقط به کسانی که خوردن آن را حلال می دانند، جایز می باشد.

- حکم ماهی ازون برون

ماهی «ازون برون» که برخی علما خوردن آن‌را حرام می‌دانند و در بازار فروخته می‌شود، حکمش چیست؟

کسانی که مقلد مراجعی مانند حضرت امام (ره) هستند، در صورتی که شک داشته باشند که ماهی خاویار فلس دارد یا نه، می توانند برای خوردن استفاده کنند. و اگر مقلد مراجعی هستند که خوردن آن را جایز نمی دانند، برای مصارف غیر خوردن خرید و فروش آن اشکال ندارد.

- فروش ماهی‌ بدون فلس(پولک)

آیا فروش آن ماهی‌ها به آنها که قائل به حرمت خوردن ماهی غیر فلس‌دار نیستند،‌جایز است؟
حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): فروش آن اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): فروش ماهیان مذکور برای خوردن به مستحلین اشکال دارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در فرض سؤال، فروش آن به کسانی که آن را حلال می‌دانند، اشکالی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): فروش ماهیهای مذکور به سائر مذاهب که آن را حلال میدانند، مانعی ندارد.

- پرورش تمساح و فروش آن به کشور های دیگر

آیا پرورش تمساح و فروش آن به کشور های دیگر، که از گوشت یا پوست آن استفاده می کنند جایز است؟ (در خصوص این موضوع اینجا را مطالعه نمایید)

حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): جایز است.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در فرض سوال اشکالی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه منفعت حلالی داشته باشد مانعی ندارد.

- گوشت ماهی حلال

با دو شرط خوردن گوشت ماهی حلال است:
1- ماهى فَلْس‏ (فلس، همان پولک هایى است که روى پوست ماهى است) داشته باشد.
2- زنده از آب گرفته شود و بیرون آب جان دهد
بنابر این اگر ماهى فَلْس‏دار را زنده از آب بگیرند و بیرون آب جان دهد، پاک و خوردن آن حلال است و چنان چه در آب بمیرد پاک‏است ولى خوردن آن حرام است و ماهى بى فلس را اگر چه زنده از آب بگیرند و بیرون آب جان دهد حرام است
دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی):ماهى که پولک داشته باشد حلال است.

دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی):اگر دارای فلس (پولک) نباشد خوردنش جایز نیست.
دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی):اگر فلس‌دار باشد، حلال و خوردن آن مانع ندارد وگرنه جایز نیست و تشخیص آن به عهده مکلف است.

- خوردن کوسه

آیا خوردن کوسه حرام است یا نه؟

دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتیکه فلس نداشته باشد حلال نیست.
پاسخ حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته) به این شرح است: اگر کوسه، دارای پولک، هر چند در دوره ای از زندگی، باشد؛ حلال است و در این امر باید متخصصان حیوانات دریایی اظهار نظر کنند.

- کشتن ماهی زنده بعد از صید

حکم کشتن ماهی زنده بعد از صید در بیرون آب و خوردن آن و تکلیف میهمانانی که مرجع تقلید آنها گفته است بنابر احتیاط واجب باید از خوردن آن خودداری نمود؛ چیست؟

طبق نظر مراجع تقلید، ملاک کلی در این زمینه آن است که ماهی دارای پولک‌، زنده از آب گرفته شود. و همین برای حلال بودنش کافی است. پس کشتن و یا پاک کردن آن در بیرون آب، زمانی که هنوز ماهی زنده است ایرادی ندارد و موجب حرام شدنش نمی‌شود.اما اگر ماهی در دام قرار گیرد و قبل از این‌که از آب خارج شود، در دام بمیرد، نظر مراجع تقلید در این مسئله مختلف است. بیشتر مراجع آن‌را حلال شمرده و برخی، احتیاط مستحب را در پرهیز از خوردن آن می‌دانند.

- خوراندن دور ریختنی‌های حیوانات به ماهی‌

بعضی از پرورش دهنده‌های ماهی برای خوراک ماهی ها از دور ریختنی‌های گوسفند و گاو که حرام هستند (مثل دنبلان و ...) استفاده می کنند. آیا خوردن این ماهی ها اشکال دارد؟

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): صِرف آنچه ذکر شده موجب حرمت ماهی فلس‌دار نمى شود.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): حلال است ولی بهتر است نخورند.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): مانعی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): مانعی ندارد.

- صید در شکم ماهی صید شده

اگر در شکم ماهی صید شده، صیدی باشد حلال است یا حرام؟

حضرت آیت الله خامنه ای: ماهی صید شده حلال است.

حضرت آیت الله سیستانی: به احتیاط واجب حرام است.
مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی: اگر از ماهیان حلال گوشت باشد حلال است.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی: احتیاط اجتناب است.

احكام شرعی درباره ی نگهداری از حيوانات از نگاه آیت الله مکارم شیرازی

....................................

تهیه و تنظیم از سعید سیری

نظرات

سبحان خداداد در تاریخ 31 ارديبهشت 1394
عالی و بی نقص مث همیشه
دکتر شکرانی در تاریخ 31 ارديبهشت 1394
سلام و با تشکر از این مطلب بسیار خوب و متفاوت شما.
Emad Hamidi در تاریخ 31 ارديبهشت 1394
Salam.kheyli mamnoooo.omidvaram in mataleb edame peyda kone
محمد رسولی نژاد در تاریخ 07 خرداد 1394
ممنون مطلب خوبی بود
نظرتان را بنویسید توجه: نظرات قبل از انتشار توسط مدیریت تائید خواهند شد.

Secure image