بزرگترین آکواریوم طبیعی جهان (لیزبون پرتغال)

13 آبان, 1394, ارسال شده توسط: bahram

هدف اصلی و ایده ی اولیه برای ساخت بزرگترین آکواریوم طبیعی جهان خلق یک اکوسیستم کوچک آبی در تمامی جزییات و بخش های آن بود. آکواریوم طبیعی به نوعی از آکواریوم های گیاهی گفته می شود که فلسفه شکل گیری آن یادگیری از طبیعت بوده است. اما شاید این سوال مطرح شود که یادگیری از طبیعت به چه معناست؟ یادگیری از طبیعت یعنی شناخت زیبایی های آن برای خلق یک اثر با توجه به شناخت به دست آمده. نگاه کردن به یک تانک خوش ساخت طبیعی مانند گشت و گذار در یک نمایشگاه عکس منظره است که به جای کوها و درختان واقعی سنگ ها و تزیینات طبیعی و گیاهان قرار گرفته اند. در راستای خلق آکواریوم های طبیعی در سال ۲۰۱۳ تاکاشی آمانو که شناخته شده ترین فرد در مورد آکواریوم های طبیعی و در واقع کاشف این سبک بود دعوت نامه ای از اوشناریوم لیزبون واقع در کشور پرتغال دریافت کرد. این دعوت نامه شروعی بود بر خلق ماندگار ترین و زیباترین و البته بزرگترین آکواریوم طبیعی جهان!
 

اوشناریوم لیزبون و چالش های پیش رو
اوشناریوم لیزبون یکی از مشهور ترین آکواریوم های عمومی در جهان است. سازه ی مدرن این اوشناریوم توسط پیتر چرمایف طراحی شده و در دهنه ی رودخانه ی Tejo در قلب لیزبون قرار گرفته است. این آکواریوم عمومی نه تنها یکی از آکواریوم های شاخص در اروپاست بلکه توانسته در سایت TripAdvisor رتبه ۲ جهان را در سال ۲۰۱۴ از آن خود نمایید. شهرت این اوشناریوم در بهروری از طراحی و تکنیک های نو به حدی است که در جهان از آن به عنوان آکواریوم عمومی پیشرو یاد می کنند. بزرگترین آکواریوم طبیعی جهان با طول ۴۰ متر در آپریل سال ۲۰۱۵ توسط تاکاشی آمانو خلق شد و در معرض دید عموم قرار گرفت در راه ساخت این آکواریوم منحصر به فرد گروه آمانو شامل افراد شرکتش از ژاپن و افراد داوطلبی از سرار اروپا می شد. 

از رویا تا طراحی
نه تنها از نظر اندازه و حجم آب ساخت یک تانک با طول ۴۰ متر و حجم ۱۶۰ تن بسیار سخت به نظر می رسد بلکه شکل خاص این آکواریوم طبیعی نیز خود چالشی مهم در مراحل ساخت و طراحی آن به شمار می رفت. شکل اصلی این تانک به شکل U می باشد که در واقع نشان دهنده ی مقطعی از یک رودخانه است و به شکلی ساخته شده است که به بیننده حس قرار گرفتن در وسط یک رودخانه ی طبیعی را القا کند. برای ساخت این تانک عظیم تمام مراحل زیر نظر مستقیم تاکاشی آمانو آجرا می شد. چالش دیگر نیز در ساخت این تانک مدت زمان کم برای انجام این پرژه ی عظیم بود که چیزی در حدود یک هفته بود. تمام اینها باعث می شد که از نظر بسیاری از افراد انجام آنچه اکنون به نام بزرگترین آکواریوم طبیعی جهان شناخته می شود چیزی بیش از یک رویا نباشد هرچند پاسخ آمانو و همکارانش به این رویا فقط خلق آن بود. در واقع آنچه توسط آمانو و گروهش خلق شد آثری است از جنس طبیعت که تمام انسان ها باید به آن افتخار کنند.


 

 رسیدگی و نظافت
بعد از اینکه راه اندازی این تانک عظیم با چالش های فراوانش به پایان رسید نوبت به نگهداری از آن می رسد که به اندازه ی راه اندازی آن نیازمند دقت و توجه است. همانطور که گفته شد این تانک با استفاده از بالاترین تکنولوژی های روز دنیا و بالاترین کیفیت ممکن ساخته شده است و برای اینکه همیشه به بهترین شکل ممکن دیده شود کارکنان نمایندگی شرکت ADA در پرتغال وظیفه رسیدگی های دوره ای آن را بر عهده دارند. این کارکنان با درک درست از کارشان و تانک های طبیعی این کار را انجام میدهند. در این فرایند حساس باید همه ی جلبک های مزاحم از شیشه ها پاک گردند و گیاهان نیز برای رشد بهتر و سالم ماندن به صورت دوره ای حرص گردند این در حالی است که در انجام تمامی این مراحل غواصان و گروه نگهداری باید مواظب برهم  نخوردن طرح نیز باشند.

مصاحبه با تاکاشی آمانو
خبرنگار: ضمن تبریک به شما بابت خلق بزرگترین آکواریوم طبیعی جهان می خواست در حال حاضر احساس شما را در مورد آن بدانم؟
آمانو: من اکنون از اتمام این پروژه احساس آرامش می کنم چون من در تمام مدت فکر می کردم که من تنها کسی هستم که می تواند از پس این آکواریوم ۴۰ متری برآید. من تمام وظیفه ام را برای ایجاد بهترین طراحی دراین پروژه انجام دادم.هرچند هنوز چالش هایی در مورد رسیدگی و نگهداری از این تانک وجود دارد ولی میتوانم به سادگی بگویم که احساس آرامش می کنم.
خبرنگار: وقتی که برای اولین بار این تانک ۴۰ متری را در اوشناریوم لیزبون دیدید چه حسی داشتید؟
آمانو: من این تانک را در ذهنم تصور کرده بودم و باور داشتم که می توانم از پس این تانک و تمامی مشکلاتی که ممکن است در مراحل ساختش پیش آید برآیم. من به اندازه ی کافی تجربه داشتم که از باورم پشتیبانی می کرد و من به توانایی هایم اعتقاد دارم.
خبرنگار: چالش های متعددی در مورد آماده سازی چوب های مورد نیاز برای طراحی آکواریوم وجود داشت که مهم ترین آنها شامل شناور ماندن تکه چوب ها و کوچک بودن آنها بود. احساس شما وقتی در روز اول مجموعه ای از تکه چوب های شناور بر روی آب را دید چه بود؟
آمانو: وقتی که من اولین بار تکه چوب های آماده شده توسط اوشناریوم لیزبون را دیدم احساسم این بود که من می توانم با اینها کار را انجام دهم البته این از آن احساساتی است که در یک نگاه به ذهنم خطور می کند. اوشناریوم تکه های زیادی از چوب های شناور را برای این کار آماده کرده بود من میدانستم که می توان بالاخره به نوعی از این چوب ه استفاده کنم. روش اتصال این چوب ها به سنگ برای جلوگیری از شناور شدن در ذهنم بود هرچند برای اولین بار بود که از این روش استفاده می کردم. علاوه بر این من حتی قبل از آمدن به پرتغال به این موضوع که برای بستن سنگ به چوب ها باید از چه نوع سیمی استفاده کنم نیز فکر کردم. معمولا برای این کار هیچوقت استفاده از چوب های شناور رایج نیست. نکته دیگر بافت و شکل چوب هاست که فقط زمانی که از نزدیک آنها را ببینید قابل درک است که مهم ترین نگرانی من بود با تمام اینها خوشحالم که در انتها توانسته ام این کار با همین چوب ها انجام دهم.
خبرنگار: اینکه از چوب های شناور برای ساخت قاب و ترکیب نهایی در تانک استفاده کنید سخت بوده است و شما در نهایت از تمامی چوب های آماده شده برای ساخت طرح ترکیبی فوق العاده خود در مدت زمانی کوتاه و به شکل فی البداهه بهره بردید. شما از چه چیزهایی آگاه بودید؟
آمانو: من همیشه برنامه ریزی دقیقی می کنم. من هر روز بعد از اتمام کار و هر روز قبل از شروع کار تمام جنبه های کار را در ذهنم شبیه سازی می کنم. پیش بردن تیمم بدون بررسی تمامی جزییات در ذهنم غیر ممکن بود.با توجه به تجربیات من که شامل کار با مردم متنوعی از سراسر جهان می شود می دانم که مردم هر کشور نقاط ضعف و قوت خود را دارند که با ژاپنی ها متفاوت است. من همیشه سعی می کنم تا جایی که ممکن است نقاط قوت آنها را بیرون بکشم. هرچند من همیشه برای کار کارت های زرد و قرمزی آماده می کنم تا همه بتوانند به طور برابر زیر نظر قوانین تنها داور این میدان کار کنند (خنده). در نهایت هیچکس از جمع افرادی که با من کار می کردند اخراج نشدند چون همه با توجه به راهنمایی های من سخت کار کردند.


خبرنگار: بسیار از افرادی که با شما در این کار همکاری می کردند برای اولین بار بود که در ساخت یک آکواریوم طبیعی همکاری می کردند. من مطمینم که آنها از سرعت کار شگفت زده شدند
آمانو: سرعت برای ایجاد طرح مهم است. در واقع سرعت ساخت چهارچوب با استفاده از چوب و سنگ بدون در نظر گرفتن اندازه تانک باید ثابت باشد. هرچه سرعت کار در این بخش بیشتر باشد طرح پر جنب و جوش تر و پویا تر به نظر خواهد رسید. من هیچگاه در مورد ساخت طرح قاطع نیستم ولی من کاملا به خودم و آنچه انجام می دهم اعتماد دارم پس نیاز به تکرار ندارم.
خبرنگار: پس از کامل شدن طرح شما گفتید که طرح ۲۰۰ درصد بهتر از آنچه انتظار داشتید از آب در آمده است. چه چیز باعث شد انگیزه ی لازم برای انجام این کار باشکوه را بدست آورید؟
آمانو: این سخت است که بگویم جه چیز به من انگیزه داد ولی من احساسی قوی در مورد این ماموریت داشتم. من به این موضوع فکر می کردم این ممکن است مهم ترین کار زندگی من باشد و من به سادگی با تمام وجودم می خواستم چیز بزرگ و ارزشمندی خلق کنم تا اوشناریوم لیزبون حس کند که انتخاب درستی برای دعوت من در مورد طراحی این تانک انجام داده است. در جشن پایان کار من واقعا از اینکه تمامی کارکنان و همراهان من از طراح نهایی احساس خوشحالی می کردند شاد بودم.همچنین من از اینکه ماموریتم را به درستس انجام داده بودم نیز احساس خوشحالی می کردم. همان طور که قبلا اشاره کردم این طرخ با توجه به چهارچوب متنوعی ساخته شد و در تمامی مراحل ما با چالش های متعددی روبرو می شدیم که آنها را بهتر از آنچه انتظار داشتم پشت سر گذاشتیم. من پیش بینی می کردم خیلی از جزییات با خواسته های من منطبق نباشد ولی در نهایت طرح خیلی بهتر از آنچه انتظار داشتم شکل گرفت و باید بگویم تمامی مراحل خیلی بهتر از انتظار من پیشرفت.
خبرنگار: شما این آکواریوم عظیم طبیعی را بهشت استوایی نامیدید. چه انگیزه یا دلیلی پشت این نام نهفته است؟
آمانو: صادقانه بگویم من واقعا هیچ حس خاصی در مورد این عنوان ندارم (خنده). وقتی حدودا ده سالم بود از بازی در طبیعت لذت می بردم ولی طبیعت شهرم که من عاشقش بودم در گذر زمان به شدت تغییر کرد. من به طبیعت بکر جهان وارد شدم ولی بسیاری از آنها نیز تغییر کردند و زیبایی خود را بخاطر فعالیت های انسانی از دست دادند. همان طور که من روزهای زیبای گذشته را بیاد می آورم از اینکه طبیعت توسط انسان ها نابود می شود ناراحتم. بهشتی که من واقعا از آن لذت می بردم طی ۵۰ سال گذشته ناپدید شده است. در نتیجه به عنوان اعتراض به این شرایط و یا شاید به عنوان یک طلب بخشش برای خودم می خواست که طبیعت زیبا را دوباره خلق کنم تا باعث آرامش من باشد. این چیزی است که باعث پیشرفت کار های من است نه تنها در این تانک عظیم ۴۰ متری بلکه در تانک های کوچک هم قضیه از همین قرار است.

 

 

نظرات

mohammadcsadegh در تاریخ 22 دی, 1394
خب تاکاشي امانو چهره شناخته شده ايه و این کار ها تنها از دست اون بر ميومده امید وارم تو این راه اشخاص تاثیر گذار متولد بشن و ما هم بتونیم راه استاد رو ادامه بدیم با آرزوی بهترین ها برای تمام علاقه مندان ، مخصوصا هموطن های نازنینم 💜
نظرتان را بنویسید توجه: نظرات قبل از انتشار توسط مدیریت تائید خواهند شد.

Secure image